
Művészetterápia a Völgyben – beszélgetés Silye Júliával
Hogyan kapcsolódik a művészetterápia a Völgyhöz? Miképp lehet közel hozni a kamaszokhoz a művészetet, játszva beavatni egy-egy témába, hogy alkosson, elmélyüljön és egy kis önismeret is kapcsolódjon hozzá? A Tűzoltószer Élő Galéria idei témái az iskolai létről szólnak, amelyekről Silye Júlia képzőművész és művészetteraputa, a galéria udvargazdája mesélt nekünk.
A Tűzoltószertár programjainak immár hetedik éve te vagy a gazdája. Minden évben más- más témára építed fel a 10 napos programot. Hogyan alakulnak, miképp formálódnak a programok?
A Tűzoltószertár alapvetően egy galéria, s mellette csiszolódott, alakult a működési modell, amely lényegében az, hogy a kiállítási tárgyakhoz átélhető kreatív önismereti programok kötődnek. A programok a komplex művészetterápia alapelvei szerint alakulnak és/vagy összművészeti jellegűek, de minden esetben fesztivál-kompatibilisek. Művészetterápiát végeztem, és ezen elindulva egyfajta művészetterápiás kísérleti műhelyt szerettem volna itt kialakítani. Egy olyan élményt adni az ide látogatóknak, hogy miképp lehet az alkotásokon keresztül kapcsolódni egymáshoz és magunkhoz, miközben a képzőművészet keretrendszerét is tágítom. Minden évben más- más tematikával vagyok itt jelen. Aki betér hozzánk, annak egy komplex művészetterápiás élményt szeretnék nyújtani, de mit is jelent ez a valóságban? A “bal agyféltekés” beszélgetések rovására inkább a “jobb agyféltekés” tevékenységek zajlanak: alkotás, játék, zene, dráma, stb…
fotó: Dohi Gabriella
Korosztály megkötés nincs nálatok, gondolom, de mégis ki a célközönséged?
A Völgy szerintem azért is szuper helyszín, mert itt nagyon könnyen egymásra találnak a korosztályok, generációk. Így sokszor olyan programokat találok ki, ahol találkozhatnak az idősebbek, fiatalok, és jó látni, hogy milyen hamar egymásra hangolódnak a különböző generációk. A gyerekek alkotás és játék tekintetében előnyben vannak, mert hamarabb kezdenek el játszani, nyitottabbak, de az idősebb generáció is megtalálja a helyét, mert ők meg másban tudják segíteni az alkotás folyamatát, így egészítve ki egymást. De a völgy közönsége mindig kiváló, mert ide általában olyanok érkeznek, akik jellemzően fogékonyak erre az összművészeti kavalkádra.
A Művészetterápia sokak számára ismert fogalom, de azért én még úgy érzem, hogy néha még el kell magyarázni, hogy mivel is foglalkoztok.
Érdekes, hogy amikor elkezdtük a foglalkozásokat, 2019-ben, akkor még tényleg meg kellett magyarázni, hogy mit is jelent a művészetterápia. Sokszor át is kellett fogalmazni, hogy közelebb hozhassam az érdeklődőknek. Így akkor inkább kreatív önismeretként emlegettem.
Az viszont mindig kihívás volt, hogy hogyan lehet bevinni a Völgy forgatagába a művészetterápiát, hogyan állítsam be azt, hogy a foglalkozás során feljövő mélységeket a fesztiválkörnyezethez adaptáljam, és egy könnyen továbbvihető, önsimereti élményt adjak. Ez egy feladat volt, amelyet szerintem már nagyon jól kezelünk és az idei program is kiválóan fog ehhez kapcsolódni.
A terápia mekkora hangsúlyt kap a foglalkozásaidon? Neked is voltak mély megéléseid itt Kapolcson?
A terápia szó tisztázásra szorul. Jó, ha tudjuk, hogy a terápia mindig egy hosszabb folyamat. Itt a Tűzoltószertárban egyfajta módszerdemonstráció elérhető, de a workshopok révén természetesen előfordulnak kitárulkozó, őszinte emberi pillanatok. Ennek nyomán rengeteg katartikus pillanat alakult már ki az évek alatt, köszönhetően az alkotás és a közösség puszta összekapcsolásának, és a témának, vagy az embereknek, akikkel dolgoztunk, játszottunk. A művészetterápiában pont ez a szép, hogy alkotással közelítjük meg a belső tartalmainkat, és sokszor esztétikai rangra lehet emelni egy-egy problémát, így élve át a katarzist, mely közösségben oldódik. A mélységek és a dráma tehát nem tabu ezeken a workshopokon, de én mindig azt mondom, hogy a sötétebb tónuskra is szükség van az életünkben, mert ezek színezik ki a hétköznapjaink palettáját.
Idén az oktatás, az iskolai lét, a gyerekek, kamaszok kerülnek fókuszba nálad. Mesélj kérlek a programokról, mire készüljenek az ide látogatók? Mi közül tudnak válogatni?
Minden nap tartunk workshopokat, illetve szombatonként kettőt.
Délután 15 órától lesznek a foglalkozásaink. Az első nap ünnepélyes keretek között, egy rögtönzött “évnyitóval” nyitjuk meg a a „Suli” című kiállításomat Káli Kata improvizációs színésszel. Egy interaktív performanszra hívjuk a résztvevőket, amely szintén az iskolás élményeinkre alapulnak. (Ez 18 órakor lesz.)
Aki szeretne részt venni egy különleges “énekórán” az mindenképp jöjjön el Földi Veronika jazz énekesnő és Varga Zsuzsa művészetterapeuta, énekesnő foglalkozására.
Nirnsee Krisztiánnal idén is tartunk az ittésmostban dalírós „spontán dalömlést”, amit most a suli témájához igazítva, Rocksulinak hívunk. Téma: a suli…
A daloknál, éneklésnél maradva fontos megemlítenem Molnár Emese /Jamese jelenlétét is, akivel a jelenlévők segítségével elkészítjük közösen az új világ “Tábortűzes playlistjét”. Ezt egy valós jelenet ihlette: múlt nyáron fiatalokkal és gyerekekkel, tábortűz körül ültem, és azt vettem észre, hogy már nincs meg ez a fajta élmény, hogy közösen énekeljenek, nincsenek közös dalaik. Ezt az élményt viszem tovább Emesével egy új “playlist” kialakításával.
A Padfirka program a szerintem mindenki számára ismerős helyzetből indul ki:, amikor az órákon remekművek születtek a padokon, tankönyvekben, füzetlapaszéleken. Ezt az érzést szeretném visszahozni, hogy alkossunk újra önfeledten tankönyvek szélére, padra és ha kell tanórát is szimulálunk, ha úgy könnyebben megy a firkálás, rajzolás.
A Kamaszokkal suttogó programban Tibenszky Moni Lisával művészetterápiás eszközökkel közelítünk a “belső kamaszunkhoz”, amikor kritikusak voltunk és megkérdőjelezőek. Úgy vélem, mivel folyamatosan változunk, és a világ is körülöttünk, ebbe a létmódba időről időre érdemes visszatérni, amikor rákérdezünk az evidenciákra. Most teret adunk ennek is.
Old school vs New school programunkon a tinédzserek maguk, akik hallatják a hangjukat, akik alkotáson keresztül jelzik, hogyan érzékelik a világot. Ezt a workshopot ők tartják, a suli témakörből kihagyhatatlanok, érdemes lesz részt venni.
De lesz még “Filozófia fakt.” is Csonka Liberta és Vékony Délia filozófusokkal.
A “jövőálló” iskolarendszer témájában alkotunk és kapcsolódunk is Dr. Henn Péterrel, a Creascola Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Nyolcosztályos Gimnázium alapítójával és persze a jelenlévőkkel.
Osztály, vigyázz! – című workshopunkat Németh László és Jozifek Zsófia műveszetterapeuta vezetik, amelyen kreatív önismereti gyakorlatokon dolgozhatjuk fel a személyes iskolai élményeinket.
Várunk mindenkit nagy szeretettel, sok jó programokkal!
Részletek és a programokról bővebben itt olvashattok: https://www.muveszetekvolgye.hu/location/1058?srsltid=AfmBOophEqC39NuXVBLALVd7Gutt_hZ3VPfVvU9-SCWya2zjOVDAiz6a
AK